+420 604 723 646  |  kalousova@ckvb.cz  | od 29. 6. do 12. 7.

KURZY





Základní informace


Jihočeské klavírní kurzy pro mladé klavíristy se v roce 2024 pořádají v malebném jihočeském městě Blatná. Nejstarší klavírní kurzy v republice, založené před 38 lety legendární prof. Zdenou Janžurovou, se po působení v Písku konají v Blatné – místě s bohatou hudební a kulturní tradicí.
Klavírní kurzy jsou určeny jak začátečníkům, tak pokročilým studentům – od dětí předškolního věku po dospělé, neboť věkový limit není omezen. Setkávají se zde začínající klavíristé z celé republiky a ze zahraničí s pokročilými účastníky a mnohdy i s těmi absolventy kurzů, kteří se stali renomovanými umělci. ​
K mimořádným událostem patřily každoročně přednášky a výuka pedagoga a klavíristy Martina Ballýho.
V červenci 2016 se uskutečnil slavnostní 30. ročník Jihočeských klavírních kurzů. Absolventi z let minulých a současných spolu s prof. Ballým připravili velkolepou Zámeckou piano session.
Vzácným zážitkem se v roce 2019 stal Slavnostní benefiční koncert pro Nadační fond Prof. Pavla Pafka s mezzosopranistkou Dagmar Peckovou, klavíristou Miroslavem Sekerou a houslistou Romanem Patočkou.

Kurzy jsou rovněž otevřeny pedagogům a rodičům přítomných frekventantů. Lze se účastnit jak aktivní, tak pasivní formou. Volný je přístup do výuky, na semináře i koncerty pořádané v rámci kurzů.

P​rogram 202​4

30. 6. 14 h
Zahajovací koncert
ZUŠ Blatná


3. 7. 19 h
Mánes – česká hudební avantgarda
Seminář Pavla Voráčka
Zámek Blatná


5. 7. 19 h
Elementy hudby – Harmonie
Seminář Kryštofa Pobořila
ZUŠ Blatná


7. 7. 19 h
Smetana 200 – koncert lektorů
Zámek Blatná


9. 7. 19 h
Interpretační seminář Jana Bartoše
Zámek Blatná


10. 7. 19 h
Slavnostní koncert
Zámek Blatná


12. 7. 11 h
Závěrečný koncert
Zámek Blatná



Lektoři kurzů

Jan Bartoš – koncertní klavírista a pedagog HAMU v Praze

Miroslav Sekera – koncertní klavírista a pedagog HAMU v Praze

Petr Feldmann – koncertní klavírista a pedagog Konzervatoře Brno

​Kryštof Pobořil – jazzový klavírista a pedagog na Základní umělecké škole Jana Hanuše v Praze

Veronika Ptáčková – koncertní klavíristka a pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni

Pavel Voráček – koncertní klavírista a pedagog Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy

Co nabízíme


  • Individuální klavírní výuka od prvopočátků až po světový repertoár
  • Výuka čtyřruční hry a výuka improvizace pro všechny věkové kategorie
  • Výuka sólové jazzové improvizace
  • Koncerty a přednášky předních českých umělců
  • Koncertní vystoupení aktivních frekventantů na zámku Blatná
  • Semináře, projekce, diskusní fórum, témata související s klavírní metodikou a pedagogikou pro aktivní i pasivní účastníky
  • Plné zajištění nástrojů ke cvičení od ranních do večerních hodin
  • Volná vstupenka na koncerty
  • Volný vstup do klavírní výuky a na všechny doprovodné akce
  • Výuka probíhá každý den včetně svátků a víkendů
  • Komentovaná prohlídka Městského muzea Blatná
  • Mimořádná individuální komplexní péče v klavírní výuce
  • Absolventi kurzu obdrží CERTIFIKÁT a OSVĚDČENÍ o absolvování kurzu

Jihočeské klavírní kurzy ​2024


TERMÍN: 30. 6. – 12. 7. 2024

Pro účastníky


  • Termín a místo konání:
    ​30. ​6.​–1​2. 7. 202​4
    v učebnách Základní umělecké školy Blatná, Tř. J.P.Koubka 4, Blatná
    v Komunitním centru Blatná
    na zámku Blatná
    v učebnách Základní školy JAK Blatná
    v učebnách Základní školy TGM Blatná


  • Cena klavírního kurzu 202​4


    Aktivní účastník…………………………. 5​900 Kč / jednotlivec, 5​400 Kč / sourozenci 
    (snížená cena platí až pro druhého sourozence)
    Pasivní účastník…………………………. 2​800 Kč 

  • Přihlásit se je možné jako:
    • Aktivní účastník – individuální výuka a ostatní benefity viz. pasivní účastník.
    • Pasivní účastník – sledování výuky po celou dobu kurzu ve třídách pedagogů Jana Bartoše, Miroslava Sekery, Petra Feldmanna, Kryštofa Pobořila, Veroniky Ptáčkové, Pavla Voráčka, návštěvy seminářů a diskusního fóra, volné vstupenky na koncerty kurzu a všechny doprovodné akce

  • Přihlášku na kurz naleznete zde: Přihláška 202​4
    Vyplněnou přihlášku prosím pošlete na: ​vadlejchova@plantaz-blatna.cz

    Detaily k platbě naleznete v přihlášce.
    Další informace: Andrea ​Vadlejchová, +420 60​8 ​463 225 (vadlejchova
    @plantaz-blatna.cz)

  • Ubytování je možné zajistit v internátu Střední odborné školy, Blatná, V Jezárkách 745, 388 17, Blatná. (www.blek.cz)
    ​Kontakt: pan A. Voračka (mail: voračka@blek.cz; telefon: +420 383 412 213, +420 720 146 372)



Lektoři


​Jan Bartoš

​Zahraniční tisk označuje Jana Bartoše za "jednoho z nejlepších evropských klavíristů" a “emotivního a kultivovaného interpreta". Vystupuje na sólových recitálech, s významnými orchestry a na koncertech komorní hudby po celém světě. Jeho nahrávky Janáčkovy, Mozartovy, Beethovenovy a Novákovy hudby pro vydavatelství Supraphon si vysloužily mezinárodní uznání kritiků z časopisů Gramophone, Diapason, BBC Music Magazine, The Times, American Record Guide, The Guardian a dalších.

V letošní roce se Jan Bartoš vrátil do Spojených států, kde vystoupil a vedl mistrovské kurzy na Mezinárodním klavírním festivalu v San Francisku, a poté i v New Yorku ve vyprodané Bohemian National Hall. Na jaře loňského roku vystoupil s recitálem ve virtuální podobě festivalu Hong Kong Arts a vrátil se i na festival Pražské jaro, kde se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Ilana Volkova provedl Prokofjevův Klavírní koncert č. 1. Stejný koncert představil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Kristjana Järviho na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě.

Mezi nadcházející koncerty patří recitály na Mezinárodním festivalu umění v Šanghaji a následné recitálové turné po Číně.
V předchozích sezónách vystoupil Jan Bartoš s vyprodaným sólovým recitálem na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze, provedl kompletní Janáčkovo klavírní dílo na Mezinárodním festivalu Janáčkovo Brno a s Pražskou komorní filharmonií vystoupil v Griegově Klavírním koncertu a moll a Dvojkoncertu Bohuslava Martinů. Pravidelně vystupoval s Českou filharmonií, zejména pod vedením Jiřího Bělohlávka.

Nejnovějším CD Jana Bartoše je první studiová nahrávka Klavírního koncertu Vítězslava Nováka s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pro vydavatelství Supraphon. The Guardian zvolil nahrávku klasickým albem týdne a The Sunday Times ji vyzdvihly jako ''hodnou poznání v Hrůšově a Bartošově idiomatickém podání''. V květnu 2021 nahrávka získala Cenu Anděl za nejlepší klasické album roku 2020.

V roce 2019 natočil Bartoš pro Supraphon souborné klavírní dílo Leoše Janáčka, které se setkalo s velkým ohlasem kritiky. Časopis Gramophone jej vybral jako Editor's Choice s tím, že "snadno obstojí vedle referenčních janáčkovských kreací" a dodal, že “Bartoš, podobně jako jeho někdejší učitel Ivan Moravec, přijímá a zvnitřňuje Janáčkův intimní, konverzační zvukový svět takový, jaký je, a zároveň skladatelovy často strohé textury naplňuje zvukovou plností a třpytivou průzračností" (Gramophone). Americká celostátní veřejnoprávní rozhlasová stanice NPR zařadila nahrávku do svého výběru "10 alb klasické hudby, která předznamenávají příští desetiletí”. Server MusicWeb International ji zařadil mezi Nejlepší alba roku 2019: „Jeho klavírní tón je nádherně průzračný, a přesto má v sobě spoustu vřelosti… Tento poslední žák Ivana Moravce může snadno stát vedle Firkušného.“ 

Mezi Bartošova další CD vydaná Supraphonen patří dvojalbum Beethovenových sólových klavírních děl a Mozartových koncertů s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem. Beethovenovo album získalo pětihvězdičkovou recenzi v BBC Music Magazine: "vše na této nahrávce je vynikající […] jeho podání Arietty z op. 111 je nevýslovně úchvatné." Také Mozartovy koncerty se setkaly s pochvalnými recenzemi významných kritiků: "Bartošova svěží artikulace a zpěvné legato nejsou nikdy daleko od ducha skladatelových rozjasněných komedií" (The Sunday Times).

Na pozvání Alfreda Brendela se Jan Bartoš objevuje jako sólový interpret na DVD Supraphonu My Musical Life z roku 2021, které oslavuje klavírní legendu u příležitosti jeho 90. narozenin. Alfred Brendel se o hře Jana Bartoše uznale vyjádřil následujícími slovy: "Jan Bartoš je jedním z mých nejpůsobivějších a nejzajímavějších mladých kolegů. Virtuozita se u něj snoubí s hlubokou přemýšlivou muzikálností."

Jan Bartoš je držitelem řady ocenění a stipendií, mimo jiné 1. ceny na soutěži Zaslavsky-Koch (New York), ceny Peter S. Reed Foundation (New York), International Mieczyslaw Munz Award (New York), Rotary Musikförderpreis (Německo), Concertino Praga (Česká republika), Rucorva Trust Award (Nizozemsko) a Schimmel Prize (Německo).
 
Jan Bartoš je držitelem diplomu Professional Studies na Manhattan School of Music v New Yorku a doktorátu na Akademii múzických umění v Praze. Byl posledním žákem legendárního klavíristy Ivana Moravce. Po studiích v České republice u Martina Ballýho a Miroslava Langera pokračoval ve zdokonalování svého umění v zahraničí pod vedením Alfreda Brendela, Leona Fleishera, Jamese Tocca a Zenona Fishbeina. Absolvoval mistrovské kurzy komorní hudby u Roberta Manna z Juilliard String Quartet a Lawrence Duttona z Emerson String Quartet.

Je zakladatelem a ředitelem Prague Music Performance, inovativního festivalu a instituce, která pořádá koncerty napříč hudebními žánry, mistrovské kurzy, přednášky a rezidenční pobyty. Je také uměleckým ředitelem festivalu Americké jaro a Akademie Ivana Moravce. Jan Bartoš vyučuje klavír a komorní hru na Akademii múzických umění v Praze.

​Miroslav Sekera

V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu.
Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), 2. cenu v mezinárodní soutěži v 
Gaillardu ve Francii. V roce 2016 obdržel cenu hudební společnosti “Salon de Virtuosi” v New Yorku.
Hře na klavír se věnuje od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila vynikající pedagožka profesorka Zdena Janžurová. Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky umění hry na klavír a současněna housle byl vybrán do role malého Mozarta v oskarovém filmu „Amadeus“ režiséra Miloše Formana.
Hře na oba nástroje se věnoval až do svého přijetí na Pražskou konzervatoř, kde se rozhodl pouze pro studium hry na klavír. Byl přijat do třídy profesorky Evy Boguniové. Po celou dobu studií též navštěvoval třídu profesora Martina Ballýho. Dále pokračoval na Hudební fakultěAkademie múzických umění v Praze u docenta Miroslava Langera. Studium dokončil v roce 1999, jako nejúspěšnější student.
V roce 2006 mu bylo vydáno sólové CD firmou Multisonic za podpory Nadace Českého hudebního fondu s díly J. Brahmse, D. Scarlattiho, M. Moszkovského. Pro soudobého bostonského hudebního skladatele Josepha Summera nahrál v USA 7 CD, které vydaly nahrávací společnosti Albany Records a Navona Records.
Sekera navštívil jako sólový i komorní hráčprestižní pódia, zejména ve Vídni (WienKonzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě.
Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček se kterým nahrál
CD pro firmu Supraphon či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu “Světová klavírní tvorba”. Vystoupil také na klavírním festivalu R. Firkušného. V roce 2019 koncertoval po Japonsku s legendárním cellistou Tsuyoshi Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde provedl 2. klavírní koncert J. Brahmse B dur Op. 83. V roce 2020 vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany, které mj. získalo ocenění na pizzicato.lu
Minulý rok Sekera debutoval na mezinárodním festivalu City of Roses v japonské Fukuyamě. Spolu se svými francouzskými kolegy pravidelně působí v Japonsku jako lektor na hudebních kurzech Iwami Ginzan Music Academy.
V nejbližší době vyjde u Supraphonu CD s díly B. Martinů, které natočil spolu s houslistou Josefem Špačkem, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Petrem Popelkou.

​Petr Feldmann

Petr Feldmann získal základní hudební vzdělání na ZUŠ Vítězslavy Kaprálové pod vedením Ludmily Vlkové. Ve svých studiích dále pokračoval na Konzervatoři Brno pod vedením Renaty Bialasové, kterou v r. 2009 mimo jiné absolvoval druhým klavírním koncertem Sergeje Rachmaninova v doprovodu Symfonického orchestru Konzervatoře Brno.
V letech 2009 - 2010 studoval na Ostravské Univerzitě pod vedením Elišky Novotné a Lukáše Michela, od nichž přestoupil na JAMU do tříd Daniely Velebové, Heleny Suchárové-Weiser, a vynikajícího klavíristy a pedagoga Igora Ardaševa. Janáčkovu Akademii absolvoval v roce 2015 provedením Rachmaninovových Preludií op. 32
Po celou dobu jeho studií hrál v jeho uměleckém a pianistickém vývoji zásadní roli profesor Martin Ballý, u kterého mnoho let studoval na klavírních kurzech v Písku, a ke kterému jezdil na konzultace do Prahy.
Je vyhledávaným komorním partnerem obzvláště mezi zpěváky, klarinetisty a fagotisty. Pravidelně koncertuje v rámci Klubu moravských skladatelů a v Nadaci Bohuslava Martinů. V minulosti vystoupil se sólovým recitálem v rámci Jihočeských klavírních kurzů (toho času Píseckých klavírních kurzů).
Pedagogicky působí na Konzervatoři Brno, a dále na ZUŠ Vítězslavy Kaprálové a Gymnázia a ZUŠ Pavla Křížkovského. Věnuje se komorní hře a korepeticím, pravidelně pořádá samostatné recitály.

Kryštof Pobořil

Kryštof Pobořil je klavírista, klávesista, zabývající se také produkcí, režií a nahráváním klasické i populární hudby.
Klavírní hře se začal učit na ZUŠ Malá Štupartská u Marty Klimešové. Dále pokračoval ve studiu na Gymnáziu Jana Nerudy ve třídě Martina Ballýho a na Konzervatoři Jaroslava Ježka, kde studoval klasický klavír u Kristiny Kasíkové a Iriny Kondratěnko (dnes Parker) a jazzový u Jiřího Růžičky, Mateje Benka a Víta Křišťana.
Během studií na Gymnáziu Jana Nerudy spolupracoval s předním violoncellistou Václavem Petrem, se kterým získal ocenění na soutěži Concertino Praga, zvítězil na soutěži Prague Junior Note a provedl v Rudolfinu Šostakovičův 1. klavírní koncert s Pražskou komorní filharmonií v rámci cyklu "Josef Suk uvádí mladé talenty". Během této doby byl pravidelným účastníkem klavírních kurzů v Písku.
Studium na KJJ ho později zavedlo k dalším žánrům a začal spolupracovat např. se známou českou hudební skupinou Laura a její tygří, se kterou natočil CD Továrna na sny. Dále působil v Orchestru sólistů doprovázejícím zpěváky na šansonových koncertech písní Michala Horáčka, kde spolupracoval např. s Lenkou Novou, Františkem Segradem, Ondřejem Rumlem a dalšími. Je členem instrumentální skupiny v projektu Symphony Dance Music kombinující hru DJe s živou kapelou a orchestrem. Tento projekt se uskutečnil zatím v Hlučíně a Ostravě s Moravskoslezskou filharmonii pod vedením dirigenta Stanislava Vavřínka. Kromě dalších angažmá a krátkodobých spoluprací v různých klubových projektech a seskupeních nyní působí v kapele Duende, která se pod vedením kytaristy Tomislava Zvardoně zabývá latinsko-americkou a španělskou hudbou, kterou kombinuje s jazzem a popovou hudbou. Dále je členem kapely Top Dream Company jako klávesista. V současnosti také spolupracuje na muzikále Branický zázrak s Janem Svěrákem a Tomášem Klusem. Také se občas vyskytuje jako člen doprovodné kapely Davida Krause v Show Jana Krause.
Jako producent a zvukař pracoval například s kapelou Sarah and The Adams na albu Pověz mi, na na mixu písně Je doma máma Tomáše Kluse pro film V síti a jako aranžér, zvukař a producent pracoval na projektu Hudbou Spolu, v rámci kterého vzniklo patnáct písní s předními českými interprety, např. Jiřím Macháčkem, Michalem Prokopem a Monikou Načevou. Pravidelně spolupracuje jako hudební aranžér, tvůrce a zvukař v projektu SongProTebe.
Mezi lety 2017 a 2020 působil jako lektor improvizace, songwritingu a hry v hudebním uskupení na Rockových kurzech v Domažlicích.
V současnosti učí na jazzovém oddělení ZUŠ Jana Hanuše klavír a jazzovou teorii.

Veronika Ptáčková

Veronika Ptáčková patří mezi přední české klavíristky a interpretky klasické a populární hudební scény. Je také improvizátorkou, zpěvačkou, skladatelkou, aranžérkou a autorkou relaxační hudby.
Klavírní hře se začala věnovat od tří let v LŠU Voršilská pod vedením prof. Zdeny Janžurové a záhy začala vystupovat jako model na seminářích po celé republice. Tuto činnost později završila ve čtyřdílném cyklu videokazet „Klavír hrou“ v rámci metodického programu pro pedagogy hudebních škol. Již v 10 letech debutovala v pražském Rudolfinu s Bachovým klavírním koncertem za doprovodu orchestru Josefa Suka. Je absolventkou Gymnázia Jana Nerudy ve třídě prof. Martina Ballýho a poté Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Získala mnoho prvních cen a významných ocenění ze soutěží v sólové i komorní hře včetně titulu absolutního vítěze. Je držitelkou ocenění za provedení děl B. Smetany, B. Martinů, K. Slavického a L. Janáčka. V roce 2001 úspěšně debutovala na vyprodaných koncertech v rámci turné po Japonsku a obdržela opakovaná pozvání.
Mimo koncertní dráhy pedagogicky působila jako profesorka klavíru na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením a Hudební škole hlavního města Prahy, dále jako profesorka korepetice melodramu na pražské DAMU. V současnosti ​korepetuje a vyučuje klavír, čtyřruční hru a improvizaci na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni.
Svou koncertní činnost zaměřuje také na klavírní improvizaci. Volně tvoří na témata a charaktery skladatelů klasické a populární hudby včetně jazzu. Je autorkou mnoha cover verzí napříč hudebními styly. Improvizuje na přání publika, a tak vzniká jedinečná interakce s originálními skladbami v reálném čase.
Improvizační umění využívá i v autorské relaxační hudbě ve vlastním projektu „Angelic Piano Music“, v němž vydala několik CD. Jedinečnost klavírního zvuku propojuje s alikvótním zpěvem a léčivými vibracemi terapeutických ladiček a tibetských mís. Svou hudbou vnikající v daný čas a prostor provází meditační setkání a relaxace.

​Pavel Voráček

Pavel Voráček je absolventem Gymnázia Jana Nerudy s hudebním zaměřením v Praze u prof. Martina Ballýho a pražské HAMU ve třídě doc. Miroslava Langera. Byl stipendistou na Birmingham Conservatoire ve Velké Británii, kde studoval klavír pod vedením Margaret Fingerhut a Phillipa Martina, komorní hudbu pak pod vedením Johna Humphreyse. Absolvoval mistrovské kurzy u Petra Donohoe a Andrew Balla. Ještě během studií získal ceny a ocenění v soutěžích jakými jsou například Concertino Praga, Prague Junior Note a Mezinárodní klavírní soutěž Bedřicha Smetany. Mezi zvláštní ocenění patří ceny za interpretaci děl Roberta Schumanna a Klementa Slavického. V cyklu „Josef Suk uvádí mladé talenty“ měl tu čest spolupracovat ve Dvořákově síni pražského Rudolfina s dirigentem Ondřejem Kukalem. Dále provedl klavírní koncerty J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. van Beethovena a R. Schumanna. Jako sólista a komorní hráč vystoupil na Jihočeském hudebním festivalu a Mladé Smetanově Litomyšli. V rámci Pražské Muzejní noci 2011 vystoupil v Sukově síni pražského Rudolfina. Ve Velké Británii se zúčastnil jako komorní hráč festivalu F. Mendelssohna – Bartholdyho. V listopadu 2014 Pavel Voráček vystoupil společně se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové. Pavel Voráček vystoupil se sólovými i komorními recitály na podiích nejen v České republice, ale i ve Velké Británii, Německu, Číně, Slovinsku, Sýrii a Švýcarsku. V současné době vystupuje s houslistou Petrem Macečkem, se
kterým mimo jiné provedl kompletní cyklus deseti Beethovenových sonát. Spolupracuje se zpěváky Janou a Václavem Siberovými, Michaelou Kapustovou, Simonou Procházkovou a Petrem Matuszkem.
Kromě sólové a komorní hry se Pavel Voráček věnuje pedagogické činnosti na Gymnáziu a Hudební škole Hlavního města Prahy.  



Partneři


© 202​4 - Klavírní kurzy